Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2015

αδελφότητα Θωμάδων [Αγίου Όρους]

Αναδημοσιεύουμε από εκκλησιαστική εφημερίδα περασμένου μηνός συνέντευξη του μουσικολογιωτάτου ιερομονάχου Θωμά (της περιώνυμης αδελφότητας των Θωμάδων του Αγίου Όρους).  σημείωση: πατώντας πάνω στις εικόνες, ανοίγουν σε μεγαλύτερο μέγεθος.


 

Τετάρτη, 26 Αυγούστου 2015

πανήγυρις Βλοχού

Με περισσή λαμπρότητα και ευλάβεια εορτάσθηκε η απόδοση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο πανηγυρίζον ανδρώο μοναστήρι του Βλοχού.  Συμμετείχαν αρκετοί ιεροψάλτες. 

Ως ενθύμιο καταγράφουμε τα ψαλθέντα μέλη:
  • στον εσπερινό: ανοιξαντάρια Φωκαέως (κατ' ερμηνεία Στανίτσα-Παϊκοπούλου), Κεκραγαρια-στιχολογια Ιωάννου, Αναστασιμα 4 Στιχηρα (σύντομα) Ταλιαδώρου, προσομοια Κοιμήσεως 3 εις 6 αργά εκ στήθους, Δόξα...Και νυν... Θεαρχίω νεύματι... (Πριγγου), απόστιχα αναστάσιμα (σύντομα) Ταλιαδωρου, Δόξα...Και νυν... της Κοιμήσεως (Πρίγγου).
  • στον όρθρο: Πάσα πνοή - Αινείτε... Ταλιαδώρου, Τον δεσπότην... βαρέως, Στανίτσα, στιχολογια εκ στήθους, αναστασιμα 4 στιχηρα σύντομα Ταλιαδώρου, Τῇ ἀθανάτῳ σου... (Πρίγγου), δοξολογία πλ. Β αργή Βιολάκη.
  • στη θεία λειτουργία: Δυναμις Αβαγιανού, Χερουβικο Πρίγγου ήχος γ΄, λειτουργικά Νικολαΐδη, Αἱ γενεαί...Νενίκηνται... (Παϊκοπούλου), κοινωνικά δύο_Ποτήριον... άγια (Πέτρου Λαμπαδαρίου) και Αινείτε... γ΄ ήχου Νικολαΐδη.
  • στη διανομή του αντιδώρου: καλοφωνικος ειρμός Μη της φθοράς... Βαρύς, Δημοσθ. Παϊκοπούλου.

Σάββατο, 22 Αυγούστου 2015

συνέδριο για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη

Στα πλαίσια επιστημονικού συνεδρίου για τον στρατηγό Γεώργιο Καραϊσκάκη, πραγματοποιήθηκε χθες Παρασκευή 21 Αυγούστου 2015 επιμνημόσυνη δέηση στο ηρώο που υπάρχει μεταξύ Αγίου Βλασίου και Καραμανεΐκων.
Ο παλαίμαχος πρωτοψάλτης κυρ-Λουκάς Σκιαδάς αποδίδει μελωδικότατα το "αιωνία η μνήμη".

Δευτέρα, 17 Αυγούστου 2015

Θέρμο, Αύγουστος 2015

Όπως κάθε χρόνο, έτσι κι εφέτος, στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται από τον δήμο Θέρμου στα πλαίσια των εορτών μνήμης του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού περιλαμβάνονται και μουσικές εκδηλώσεις, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν Πέμπτη 20/8 και Παρασκευή 21/8, ώρα 8:30 βραδυνή πάντα. Επισημαίνουμε στους φίλους ιεροψάλτες αντιστοίχως:
  • την παρουσία της χορωδίας παραδοσιακής μουσικής του Ιερού Ναού Αγίων Αποστόλων της Ιεράς Μονής Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Πευκών Θεσ/νίκης υπό την Δ/νση του συμπατριώτη μας μουσικολογιωτάτου π. Λαζάρου Καρανδρέα.
  • την απόδοση βυζαντινών Ύμνων και παραδοσιακών τραγουδιών από τις χορωδίες Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Θέρμου υπό την Δ/νση του συναδέλφου & δασκάλου κ. Αλεξίου Σιάχου. 

Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2015

Θεαρχίω νεύματι... (εκ του ΠΑ)

Συνηθίζουμε οι ιεροψάλτες να ψάλλουμε το περίφημο οκτάηχο δοξαστικό του εσπερινού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, αρχίζοντας τον πρώτο ήχο εκ του φθόγγου ΚΕ, όπως άλλωστε γράφεται σε όλα τα μουσικά βιβλία (παλαιά και νέα).  Ο παλαίμαχος συνάδελφος και μουσικοδιδάσκαλος κυρ-Χαράλαμπος Καρακατσάνης στη υπέροχη σειρά "μουσικός ενιαυτός" που συγγράφει (και εκδίδει η ιερά μονή Καλαμίου) περιλαμβάνει το "θεαρχίω νεύματι..." ξεκινώντας από το ΠΑ. Πρόκειται για μία καλή σύνθεση, η οποία διατηρεί όλα τα στοιχεία του κλασσικού παραδοσιακού δοξαστικού. Η κύρια διαφορά συνίσταται στον βαρύ ήχο. Ο κ. Καρατσάνης επιλέγει να κινηθεί στον διατονικό βαρύ εκ του ΖΩ κι όχι στον εναρμόνιο εκ του ΓΑ.  



Σάββατο, 8 Αυγούστου 2015

ερμηνεία τρισαγίου ύμνου

Ο τρισάγιος ύμνος μας υπενθυμίζει τον ύμνο των αγγέλων «άγιος, άγιος, άγιος, Κύριος Σαββαώθ» και έχει μια μεγάλη δογματική σημασία, γιατί αναφέρεται στον Τριαδικό Θεό που έχει μία ουσία και τρεις υποστάσεις.

Με την λέξη Θεός χαρακτηρίζεται ο Πατήρ, με την λέξη ισχυρός χαρακτηρίζεται ο Υιός και με την λέξη αθάνατος χαρακτηρίζεται το Άγιον Πνεύμα.

Αυτό το συναντούμε σε δοξαστικό της Πεντηκοστής. Και τα τρία πρόσωπα έχουν διαφορετική υπόσταση-πρόσωπο, αλλά έχουν κοινή ουσία και ενέργεια, γι’ αυτό και τα τρία Πρόσωπα είναι άγια, και στέλνουν το έλεος και την Χάρη τους και έτσι δεν λέμε ελεήσατε ημάς, αλλά ελέησον ημάς, για το ενιαίο της θεότητος. (Η τριπλή επανάληψη της λέξης Άγιος υποδηλώνει και αυτή τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, του ενός και μόνου αληθινού Θεού, δηλαδή τον Πατέρα, τον Υιόν και το Άγιον Πνεύμα).

Αυτός ο ύμνος, πέρα από την δογματική του σημασία, έχει και σωτηριολογική. Με τον ύμνο αυτό είναι σαν να λέμε. «Θεέ μου εσύ είσαι άγιος και Θεός, είσαι άγιος και ισχυρός, είσαι άγιος και αθάνατος. Και εμείς που είμαστε αμαρτωλοί, άνθρωποι, αδύνατοι και θνητοί, σε παρακαλούμε να μας ελεήσης».

Όπως γνωρίζουμε, αυτόν τον τρισάγιο ύμνο τον ψάλλουμε και στην θεία Λειτουργία δύο φορές. Πρώτα στην λεγομένη λειτουργία των κατηχουμένων, μετά την μικρά Είσοδο, και έπειτα στην θεία Λειτουργία των πιστών, στην θέση της αναφοράς, όταν ψάλλουμε το «άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαββαώθ πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου, ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ωσαννά ο εν τοις υψίστοις».  (Μητρ.Ναυπάκτου Ιερόθεος)

Ψάλλοντας τον ύμνο μιμούμαστε τους αγγέλους που δοξολογούν το Θεό, αλλά και το λαό της πόλεως των Ιεροσολύμων οι οποίοι τον υποδέχθηκαν με κλαδιά και δάφνες πριν το εκούσιο του πάθος. Έτσι και εμείς υποδεχόμαστε τον βασιλέα ο οποίος έρχεται να σφαγιαστεί και να δοθεί στους πιστούς.

Δευτέρα, 3 Αυγούστου 2015

αρμονία βυζαντινής μουσικής

Ο εκλεκτός ιεροψάλτης και οδοντίατρος Κωνσταντίνος Κορακοβούνης εξέδωσε πρό ολίγων μηνών βιβλίο, όπου παραθέτει το μουσικό κείμενο των αναβαθμών του όρθρου με ερμηνεία, καθώς επίσης και ποικίλλα παραθέματα για την εκκλησιαστική μας μουσική παράδοση. 
Από το βιβλίο λοιπόν αυτό ας ακούσουμε τι αναφέρει ο Άγιος Πορφύριος ο καυσοκαλυβίτης για την αρμονία της βυζαντινής μουσικής και την ωφέλειά της.