Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου 2015

τυπική διάταξη 2016


Εξεδόθη πριν λίγες μέρες η τυπική διάταξη του 2016, σύμφωνα με τις παρακαταθήκες του αειμνήστου μουσικοδιδασκάλου και πρωτοψάλτου Αποστόλου Παπαχρήστου.  Πλέον την ευθύνη έχει αναλάβει η ιερά μονή Μεταμορφώσεως του Παντοκράτορος στο Αγγελόκαστρο.  Με χαρά διαπιστώσαμε ότι στη φετινή έκδοση έχουν γίνει πολλές βελτιώσεις και διαβάζεται πιο εύκολα το κείμενο, διορθώθηκαν τα παρεισφρήσαντα πέρυσι λάθη, υπάρχουν ως συνήθως απολυτίκια αγίων και θεοτοκία για εύκολη χρήση στο αναλόγιο, καθώς και διευκρινιστικές υποσημειώσεις. Οι σελίδες έχουν αυξηθεί.  Η τιμή είναι 15 ευρώ.  Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της καλαίσθητης αυτής έκδοσης.


Παρασκευή, 25 Δεκεμβρίου 2015

ευχές - έκδοση χριστουγεννιάτικου δίσκου

Με την ευκαιρία των Εορτών του Αγίου Δωδεκαημέρου, απευθύνουμε τις θερμότερες και εγκαρδιότερες ευχές, όπως ο Σαρκωθείς Κύριος ευλογεί τα έργα όλων μας και χαρίζει φωτισμό και εγρήγορση πνευματική, ειρήνη, πρόοδο, υγεία και παν αγαθόν. 

Ανακοινώνουμε  επίσης ότι ο εκλεκτός συνάδελφος Ανδρέας Αγγελής εξέδωσε ψηφιακό δίσκο με ύμνους των Χριστουγέννων.  Ηχητικό υπάρχει εδώ. Μπορούμε να τον προμηθευτούμε από τον ίδιο (τηλ. 6973491120).



ΒΥΖΑΝΤΙΝΕ ΜUSIC OF THE GREEK ORTHODOX CHURCH
--------------------------------****------------------------------------
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ - CD's ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΥΜΝΩΝ
Chanted by Protopsaltis Andreas G. Aggelis.  Accompanied by isocratema
--------------------------------------------------------------
CD - ''BΗΘΛΕΕΜ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥ''
ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΥΜΝΟΥΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΩΝ Μ. ΩΡΩΝ - ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ - ΟΡΘΡΟΥ - ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
( Με μουσικές συνθέσεις - μέλη, παλαιών & νεοτέρων διδασκάλων )
---------------------------
Ηχητική Επιμέλεια: Αλέξιος Νικολουτσόπουλος Mastering. Engineer
(Copyright ©2014, All Rights Reserved)
-----------------------------------------------------------------------------
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΔΙΑΘΕΣΗ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ : e - mail: Αndreas.aggelis5@gmail.com

Μια παραγωγή της Studio A PCM Video production και του Andreas Aggelis.
Μια παραγωγή της Studio A PCM Video production
(Copyright ©2014, All Rights Reserved)
PCM 96000Hz 32Bit 6144Kbps HQ.HD PCM STUDIO.
Ηχοληψία Alexios Nikoloutsopoulos Mastering. Engineer

Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2015

εις πρεσβύτερον χειροτονία Ευαγγέλου Ασπρογιάννη

Ὁ σύλλογός μας ἐκφράζει τήν ἰδιαίτερη χαρά του γιά τήν εἰς πρεσβύτερον χειροτονία τοῦ ἀγαπητοῦ συναδέλφου καί πρώην μέλους τοῦ δ.σ. Εὐαγγέλου Ἀσπρογιάννη, ἡ ὁποία ἐτελέσθη τήν περασμένη Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015 στόν ἱερό ναό Ἁγίου Γεωργίου Ματαράγκας. Ο νέος κληρικός είναι πτυχιούχος της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Βελλάς Ιωαννίνων και της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συλλειτούργησαν εκλεκτοί ιερείς, αρκετοί συνάδελφοι πλαισίωσαν τα δύο αναλόγια του ναού, πλήθος χριστιανών συμπροσευχήθη. Ταπεινά ευχόμαστε στον π. Ευάγγελο να τιμήσει το ορθόδοξο ράσο και να συνεχίσει ν' αγαπά και να ενδιαφέρεται για τους ιεροψάλτες, όπως μέχρι τώρα. Είμαστε βέβαιοι ότι θα αναδειχθεί καλός κληρικός. ΑΞΙΟΣ!
Ευχαριστούμε τον φιλόμουσο συμπολίτη μας και έκτακτο μέλος του συλλόγου μας κ. Νεκτάριο Ζαρκανίτη για την παραχώρηση των φωτογραφιών.
 











Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2015

ερμηνεία τερερέμ (7)



Δ. Ανατροπή των Ελλήνων

   Ψάλλουμε επίσης τον τερερισμό, για να θυμόμαστε την ανατροπή της θρησκείας των Ελλήνων, και γενικά των Εθνικών, οι οποίοι με άψυχα όργανα δόξαζαν τους άψυχους θεούς τους. Η μουσική, όπως διδάσκει ο Πλάτων, είναι τριών λογιών. Η πρώτη με το στόμα, η δεύτερη με το στόμα και τα χέρια, η τρίτη μόνο με τα χέρια. Εκείνη που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες για να ψάλλουν στους αναίσθητους θεούς τους ήταν η μουσική των χεριών. Οι Εβραίοι χρησιμοποιούσαν τη μουσική του στόματος και των χεριών. Αυτοί έψαλλαν στον ζώντα Θεό, αλλά είχαν σαρκώδη τη διάνοια και ενωμένη με τις αισθήσεις.
Η μουσική με το στόμα είναι γνώρισμα δικό μας, ημών των χριστιανών. Εμείς ψάλλουμε τον Άγιο Θεό με το πνεύμα, δηλαδή, με την ψυχή και τη διάνοια. Ψάλλουμε με την αληθινή, τη ζωντανή φωνή, και όχι με άψυχα μέσα ή όργανα. Μόνη η φωνή σημαίνει την Θεότητα, επειδή και η φωνή είναι άυλο πράγμα, όπως και ο Θεός είναι άυλος. Όταν όμως την γράφουμε στο χαρτί, τότε μετέχει της ύλης, «λαμβάνει ύλην». Το ίδιο συμβαίνει και με τον άυλο Θεό. Όταν είναι Θεότης είναι χωρίς ύλη. Επειδή όμως γράφτηκε στον καθαρό χάρτη, την Παναγία κόρη της Ναζαρέτ, έλαβε ύλη και ντύθηκε την ανθρώπινη σάρκα.
Ο Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυρας, αποδεικνύει ότι τα άψυχα όργανα των Ελλήνων ήταν για απάτη. Οι Έλληνες με κρόταλα και χορούς έκαναν τις γιορτές τους. Γνωρίζοντας αυτό η Εκκλησία του Χριστού, κατά τον ιερό Αυγουστίνο καταργεί αυτά που έκαναν οι Έλληνες και μας προστάζει μόνο με τη φωνή να ψάλλουμε το Πανάγιο όνομα του Θεού. Έτσι, λοιπόν, εμείς που προσκυνούμε και λατρεύουμε «τον ζώντα Θεόν», τερερίζουμε τα δικά μας τερερίσματα.

Ε. Το φυσικό χρέος

Τέλος η ανθρώπινη φύση ερμηνεύει καλύτερα την αλήθεια για τη χρήση του τερερέ. Αυτό το κατανοούμε αν σκεφθούμε ότι: όλα τα πετεινά του ουρανού, και μάλιστα οι «τέττιγες» (τα τζιτζίκια), το πρωί που θεωρούν την εικόνα του Θεού, τον ήλιο, να ανεβαίνει στον ορίζοντα, κελαηδούν, το καθένα με τη δική του δύναμη και ικανότητα.
Ψάλλουν και χαίρονται, γιατί τελειώνει το σκοτάδι και έρχεται το φως της ημέρας. Αυτό μας κάνει να σκεφθούμε ότι: η Αγία Εκκλησία μας τον τερερισμό δεν τον έχει τυχαία και χωρίς λόγο, εντάξει στη λατρεία, αλλά έχει κάποιο εύλογο σκοπό. Θα ήταν παράτολμο να πούμε ότι το τερερέ συμβολίζει το «καινό άσμα», την «ωδήν καινήν» και την «ωδήν του αρνίου», που οι δίκαιοι θα ψάλλουν «μετά των αγίων και των αγγέλων», στον μέλλοντα αιώνα «εν τη Βασιλεία του Πατρός» αυτών; «Και άδουσιν ωδήν καινήν, ενώπιον του θρόνου… και ουδείς εδύνατο μαθείν την ωδήν.» (Αποκ. 14,3 και Ε,9).

Τελική Παρατήρηση

Μια ακόμη εξήγηση του τερερέ αποδίδεται στον αείμνηστο καθηγητή της ορθόδοξης θεολογίας, τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη. Σύμφωνα με όσα του αποδίδονται η λέξη ΤΕΡ… προέρχεται από τη λατινική λέξη REX, η οποία σημαίνει βασιλεύς. Η λέξη αυτή επαναλαμβανόμενη είναι επίκληση του βασιλέως Χριστού, να εγκατασταθεί στην καρδιά του πιστού. Άλλη εκδοχή θέλει τα σύμφωνα Τ.Ρ. ως σύντμηση της λέξης Τριάς, η οποία δύναται να θεωρηθεί ως Τριαδικός ύμνος. Όπως όμως και να έχει το πράγμα, δεν παύει να φανερώνει το άφθαστο μεγαλείο, τον βαθύτατο συμβολισμό και το απύθμενο πνευματικό βάθος, που κρύβεται στον ανεκτίμητο θησαυρό της Ορθόδοξης παράδοσης. Κληρονομιά βαρεία, που συνεπάγεται απέραντη, τρομακτική ευθύνη διάσωσής της, σε μια εποχή που διακρίνεται για την αναιμική- «επιδερμική» πνευματικότητα.

Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2015

ερμηνεία τερερέμ (6)



Β. Η ένσαρκος οικονομία.

Το δεύτερο που σημαίνει το τερερέ είναι η ένσαρκος οικονομία. Για να κατανοήσουμε το πώς, πρέπει να σκεφθούμε ότι το τ και το ρ, δεν ταιριάζουν, ώστε να ενωθούν  και να δώσουν, να αποτελέσουν αρμονικό μέλος. Αυτό γιατί το ένα, δηλαδή το τ είναι άφωνο, ενώ το άλλο το ρ, είναι αμετάβλητο σύμφωνο και δεν «καταγυρίζουν». Είναι δύο αντίθετα. Το πρώτο ακίνητο, το δεύτερο αμετάβλητο και «αμετάλλακτον». Όπου στέκουν μόνα τους δεν μπορεί να γίνει και να ακολουθήσει μουσικό μέλος. Όταν όμως τεθεί ανάμεσά τους το ε ψιλόν, τότε δημιουργείται μέλος και τα δύο αντίθετα ενώνονται αρμονικά, χωρίς να παραβλέπεται η ιδιαιτερότητά τους. Τούτο σημαίνει ότι το τα δηλαδή η ανθρωπότητα, ήταν ακίνητος (ανήμπορος). Δεν είχε τη δύναμη να κινηθεί μόνη της προς το καλό, ούτε δόξαζε τον Θεό, ούτε μπορούσε να απευθυνθεί αποτελεσματικά προς τον Θεό. Ο Θεός πάλι, το ρ, είναι αμετάβλητος. Η φύσις του Θεού ήταν αδύνατο να «μεταλλαγεί», να τροποποιηθεί, ώστε να γίνει άνθρωπος. Δεν μπορούσε να ταιριάσει. Ο Θεός αποκλείονταν αλλάζοντας φύση να γίνει άνθρωπος, αλλά και ο άνθρωπος ήταν αδύνατο να αλλάξει τη φύση του και να γίνει Θεός.
Κάτι τέτοιο θα ήταν άτοπο. Γιατί αν ένα από τα δυο πραγματοποιούνταν, τότε θα είχαμε δύο ανθρώπους ή δύο Θεούς διαφορετικούς. Και αυτό θα ήταν επίσης άτοπο. Τι όμως έγινε τελικά; Ήρθε το ε ψιλό, δηλαδή ο Μεσσίας- Χριστός, και μπήκε ανάμεσα στα δύο άκρα.
«Εμεσίτευσε των δύο άκρων». Το ε ψιλόν, στην αριθμητική, είναι ο μεσαίος αριθμός στη δεκάδα. Ήρθε λοιπόν το ε και ενώθηκε το τα με το ρ. Δηλαδή ο Μεσσίας-Χριστός ένωσε την ανθρωπότητα με την Θεότητα. «Ήνωσε τα το πριν διεστώτα». Με την ένωση αυτή του τ με το ρ, δημιουργήθηκε ένα γλυκύτατο μέλος. Τα δύο γράμματα παραμένουν αυτόνομα αλλά και συνδέονται. Αυτό, ακριβώς, συμβαίνει και με την ένσαρκο οικονομία. Ο Θεός παραμένει πάλι Θεός, και ο άνθρωπος παραμένει πάλι άνθρωπος. Αλλά, ταυτόχρονα, είναι ενωμένα και τα δύο σε μια υπόσταση-πρόσωπο του Υιού και Λόγου, όπως και τα δύο σύμφωνα με το ένα φωνήεν.
Για τον λόγο αυτό, επί πλέον, η Εκκλησία ψάλλει το τερερέ και με αυτό σημαδεύει την υπερφυσική, υποστατική ένωση της Θεότητας με την ανθρωπότητα, στο πρόσωπο του Χριστού.

Γ. Σημείον της Αναστάσεως

Ο τερερισμός αποδεικνύει ακόμη ότι: είναι μια ζωντανή κιθάρα, που σημαίνει τη Θεία Ανάσταση, δηλαδή πως ο Υιός του Θεού ενίκησε τον θάνατο και δεν μπορεί πια να μας κυριεύει και εξουσιάζει όπως πριν. «Ουκέτι το κράτος του θανάτου ισχύει».
Πριν απ’ την ένσαρκο οικονομία η Συναγωγή των Ιουδαίων έψαλλε ύμνους στο Θεό, με άψυχα όργανα, όπως: σάλπιγγες, τύμπανα, φόρμιγγες και κιθάρες σύμφωνα με τον ψαλμο-γράφο βασιλιά και προφήτη Δαβίδ. Ο ψαλμικός στίχος «Αινείτε αυτόν εν τυμπάνω και χορώ, εν ψαλτηρίω και κιθάρα», φανερώνει ότι: τότε η ανθρωπότητα ήταν σαν άψυχη κιθάρα και χρειαζόταν Άλλον να την κινήσει. Τώρα όμως αφού έχει τον Αναστημένο Χριστό, την «όντως ζωήν», δεν χρειάζεται πλέον άψυχα όργανα, αλλά ως ζώσα και με ζωντανή φωνή τερερίζει εκείνο το μέλος, που οι παλαιοί τερέριζαν με τις κιθάρες και με τα τύμπανα. Και αυτό το τερέρισμα είναι καλύτερο απ’ το τερέρισμα των αψύχων, όπως η ζωή είναι καλύτερη από τον θάνατο.   

Παρασκευή, 18 Δεκεμβρίου 2015

ερμηνεία τερερέμ (5)



Ας αναλύσουμε τώρα το καθένα ξεχωριστά:

Α. Σημείον της Αγίας Τριάδος.

Το γράμμα τα κατά τους κανόνες της αριθμητικής, σημαίνει τρεις(3) εκατοντάδες. Καθώς μέσα σ’ αυτό το μοναχικό γράμμα-στοιχείο τα περικλείονται τρεις αριθμοί, (η εκατοντάδα, οι δυο εκατοντάδες και οι τρεις εκατοντάδες), κατά τον ίδιο τρόπο και στην Αγία Τριάδα. Τρία είναι τα πρόσωπα της Θεότητος: Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Και τα τρία όμως πρόσωπα έχουν μια φύση, αποτελούν την μία Θεότητα, που διακρίνεται σε τρία πρόσωπα-υποστάσεις, όπως συμβαίνει με το τ που είναι ένα γράμμα, αλλά περιέχει τρείς εκατοντάδες οι οποίες υπάρχουν και χωριστά η κάθε μία, αλλά και οι τρεις είναι ενωμένες σε έναν αριθμό. Και τρείς αυτοί αριθμοί είναι κατά πάντα τέλειοι, γιατί ο καθένας έχει δέκα δεκάδες. Αυτό σημαίνει την τελειότητα και των τριών προσώπων της Θεότητος. Τέλειος ο Θεός-Πατέρας, τέλειος ο Θεός-Υιός, τέλειος Θεός το Πανάγιον Πνεύμα.
·                    Το άλλο γράμμα-στοιχείο του τερερέ, το ρ, σημαίνει τον Θεό και Πατέρα, ως ρίζα και πηγή της Θεότητος, δηλαδή γεννήτορα του Υιού και εκπορευτή του Αγίου Πνεύματος.
·                    Τα άλλα δύο γράμματα-στοιχεία τα ε ε ψιλά, σημαίνουν την ένωση των τριών προσώπων της μακαρίας Τριάδος, δηλαδή την ένωση του Υιού και του Αγίου Πνεύματος με τον Θεό-Πατέρα. Γιατί όπως το ρ όταν ενώνεται με τα δύο ε ε, τότε δημιουργείται το μουσικό μέλος, έτσι και τα θεία πρόσωπα, όταν ενώνονται σε μια Θεότητα, τότε διακυβερνούν ολόκληρη την κτίση. Αυτό φανερώνει ότι: ο Θεός-Πατήρ «εννοεί», ο Υιός «ποεί» και το Άγιο Πνεύμα «τελειοί» την κτίση.