Η φωνή στην Ψαλτική Τέχνη ( Δελτίο Τύπου - Φωτογραφίες )

 Δελτίο Τύπου 

    Το Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024, στην αίθουσα του Ιερού Ναού Αγ. Τριάδος Αγρινίου, πραγματοποιήθηκε Ιερός Αγιασμός επί τη ενάρξει των φροντιστηρίων ψαλτικής τέχνης για το έτος 2024-2025.


    Τον ιερό Αγιασμό τέλεσε ο πατήρ Νεκτάριος Τριάντης, προϊστάμενος του Ιερού Ναού, ο οποίος ευχήθηκε καλή επιτυχία σε όλες τις διοργανώσεις και διεργασίες των φροντιστηρίων ψαλτικής αλλά και του συλλόγου γενικότερα. Τον ευχαριστούμε θερμά για την συνεργασία. 


    Εισηγητής στο Πρώτο Φροντιστήριο ήταν ο κ. Ανδρέας Φούκας, Μουσικολόγος, καθηγητής Φωνητικής - Μουσικής , και πρόεδρος του συλλόγου μας, με θέμα :
《Η φωνή στην Ψαλτική Τέχνη 》

 

 

    Στο πρώτο μέρος αναφέρθηκαν τα στοιχεία που οδηγούν στην φωνητική κόπωση αλλά και στην αλλοίωση του φωνητικού οργάνου: 

 

  1. Πολυετής μαθητεία, μελέτη ενός μεγάλου όγκου μουσικών κειμένων και βιωμένη εμπειρία αναλογίου. 
  2. Μίμηση και παραμόρφωση ενίοτε του φωνητικού οργάνου, στην προσπάθεια απόδοσης της χροιάς της φωνής και του τρόπου φώνησης επιφανών πρωτοψαλτών, με πρόσχημα την ερμηνευτική προσέγγιση του ψαλτικού τους ύφους. 
  3. Μεταβαλλόμενες κατά διαστήματα προσλαμβάνουσες αντιλήψεις και αισθήσεις περί άσματος, φώνησης και άρθρωσης, όπου η ερμηνεία, στα πλαίσια του παραδοσιακού ύφους, περιπλέκεται κατ’ επίφασιν με την τεχνική της φωνής. 

 

    Στο δεύτερο μέρος παρατέθηκαν τα φωνητικά ανατομικά στοιχεία και οι κατηγορίες των φωνών, και πιο συγκεκριμένα: 

 

  1. Στοιχεία Ανατομίας Φωνητικού Οργάνου. 
  2. Λειτουργίες του λάρυγγα. 
  3. Φωνητικές Χορδές. 
  4. Η Αναπνοή στο τραγούδι και την ομιλία. 
  5. Διαφραγματική αναπνοή.
  6. Παραγωγή του ήχου. 
  7. Ηχεία του φωνητικού συστήματος ( αντηχεία ). 
  8. Κατηγοριες και υποκατηγορίες των Φωνών και χαρακτηριστικά τους. 
  9. Φωνητικές Περιοχές ( registri 

 

    Στο τρίτο και τελευταίο μέρος ακούστηκε και σχολιάστηκε ο τρόπος ψαλμώδησης τριών κορυφαίων πρωτοψαλτών του 20ου αιώνα: 

 

    Ο εισηγητής μέσα απο την μέλετη του ανέλυσε και παρουσίασε το Φωνητικό προφίλ τριών κορυφαίων πρωτοψαλτών του 20ου αιώνα: Μανώλη Χατζημάρκου, Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου, Λεωνίδα Αστέρη.

Μέσα από ηχητικά αποσπάσματα έγινε σχολιασμός της τεχνικής και ερμηνευτικής προσέγγισης των τριών στον ίδιο ύμνο με  παρόμοιες βάσεις και μουσικές γραμμές, βάσει των φωνητικών  κατηγοριών τους.

    Καταλήγοντας τονίστηκε πώς η εκπαίδευση του φωνητικού οργάνου και κατ’ επέκτασιν η σπουδή της φωνητικής τεχνικής κρίνεται αναγκαία από τους σπουδαστές της βυζαντινής μουσικής αλλά και όλους τους επαγγελματίες της φωνής , καθώς αυτή είναι που θα βοηθήσει τον καθένα να αναπτύξει, να εξελίξει, να κατανοήσει αλλά και να διατηρήσει το φωνητικό του όργανο για όλη την ζωή του . Θα μας προσφέρει μια υγιή φώνηση αλλά και ένα υγιές τραγούδι και ψάλσιμο ευχάριστο τόσο σε εμάς όσο και στους ακροατές μας . 

Φωτογραφίες : Μιχαήλ Νίνογλου



































Σχόλια